پس از خرید
راهنمای جامع پس از خرید لاستیک
ویژه خودروهای سواری، ماشینآلات سنگین، راهسازی، معدنی و صنعتی
خرید تایر تنها بخشی از مسیر نگهداری ایمن و بهینه از خودرو یا ماشینآلات شماست. آنچه پس از خرید انجام میدهید، تأثیر مستقیم بر عمر مفید تایر، مصرف سوخت، ایمنی رانندگی و عملکرد دستگاه دارد. در این راهنما، نکات اصلی نگهداری و مراقبت از لاستیکها، برای انواع کاربریها به صورت یکپارچه ارائه شده است
بخش اول: اصول مشترک نگهداری تایر (برای همه انواع لاستیک)
۱. بررسی و تنظیم فشار باد
• فشار باد باید مطابق با استاندارد اعلامشده توسط خودروساز یا تولیدکننده تایر باشد.
• همیشه فشار را در حالت سرد بررسی کنید.
• کمباد بودن، منجر به گرم شدن بیش از حد و سایش جانبی میشود؛ پُرباد بودن هم باعث کاهش چسبندگی و سایش مرکزی تایر میشود.
۲. بررسی تاریخ تولید تایر
• تاریخ تولید روی دیواره تایر به صورت کد ۴ رقمی درج میشود (مثلاً 2623 = هفته ۲۶ سال ۲۰۲۳).
• عمر استاندارد تایرها معمولاً بین ۴ تا ۵ سال از زمان تولید است، حتی اگر استفاده کمی شده باشد.
۳. جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و شرایط نگهداری نادرست
• نور آفتاب، اوزون و گرما باعث خشکشدن و ترکخوردگی لاستیک میشوند.
• تایرها باید در محیطی خشک، خنک و به دور از مواد شیمیایی نگهداری شوند.
۴. بررسی ظاهری منظم
• وجود ترک، پف، بریدگی یا اشیاء خارجی روی تایر، نیاز به اقدام سریع یا تعویض دارد.
بخش دوم: راهنمای ویژه تایرهای سواری
مناسب برای خودروهای شهری، شاسیبلند و نیمهسنگین
نکات تخصصی:
1. بالانس چرخها: بلافاصله پس از نصب تایر جدید، انجام شود.
2. تنظیم زاویه فرمان (Alignment): برای جلوگیری از سایش یکطرفه
3. چرخبهچرخ کردن (Rotation): هر ۸٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر
4. بررسی آج: حداقل عمق استاندارد: ۱.۶ میلیمتر
5. زاپاس: باد، سلامت و تاریخ آن نیز باید بررسی شود
6. سوار کردن لاستیک همسایز و همنوع روی یک محور الزامی است
راهنمای نگهداری و استفاده صحیح از لاستیکهای سنگین، راهسازی و صنعتی
ویژه لودر، گریدر، بیل مکانیکی، دامپتراک، لیفتراک و ماشینآلات صنعتی و معدنی
پس از خرید و نصب لاستیک مناسب برای ماشینآلات سنگین، مرحله مهمتری آغاز میشود: نگهداری اصولی برای افزایش طول عمر، حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیبهای جدی و پرهزینه.
در ادامه مهمترین نکات و اقدامات موردنیاز برای نگهداری تایرهای صنعتی و سنگین ارائه شده است:
۱. بررسی تیوبدار یا تیوبلس بودن تایر
• حتماً بررسی شود که تایر از نوع تیوبلس است یا نیاز به تیوب دارد.
• استفاده اشتباه از تیوب در تایر تیوبلس یا بالعکس باعث نشت هوا، آسیب به تایر و خطر ترکیدن میشود.
• در صورت تیوبدار بودن، تیوب و نوار دور رینگ نیز باید نو و استاندارد باشد.
۲. بررسی و تنظیم منظم فشار باد
• باد تایرها باید بهطور منظم (روزانه یا هفتگی بسته به نوع استفاده) با گیج دقیق بررسی شود.
• فشار نامناسب باعث ترکخوردگی، ساییدگی غیرعادی، افزایش مصرف سوخت و حتی انفجار تایر میشود.
• در تایرهای تیوبلس، فشار باد نباید ناگهانی کم شود. این نشانه نشت هوا از رینگ یا بدنه است.
۳. کنترل ظاهر تایر به صورت روزانه یا هفتگی
• به دنبال موارد زیر باشید:
• ترکهای سطحی یا عمیق روی بدنه یا کنار دیواره
• بریدگی ناشی از اجسام تیز (سنگ، فلز، سیم)
• پفکردگی یا برآمدگی موضعی
• فرورفتگیها یا سایشهای غیرطبیعی
این موارد در صورت بیتوجهی میتوانند منجر به پارگی یا ترکیدن تایر شوند، بهخصوص در ماشینآلات پرظرفیت.
۴. جلوگیری از اضافهبار
• هر تایر تحمل وزن مشخصی دارد.
• بارگیری بیش از ظرفیت، فشار داخلی تایر را افزایش داده و موجب تخریب ساختار داخلی میشود.
۵. جلوگیری از تماس با روغن، سوخت، اسید و مواد شیمیایی
• تایرها بهشدت به این مواد حساس هستند و در صورت تماس، خاصیت کشسانی و ساختار آنها تخریب میشود.
• در صورت آلودگی، با آب و مواد شوینده ملایم پاک شوند.
۶. نگهداری تایرهای ذخیره (استوک یا یدک)
• تایرهای بازنشده یا ذخیرهشده باید بهصورت ایستاده (عمودی) روی سطح صاف قرار بگیرند.
• از قرار دادن چند تایر روی هم یا در مجاورت حرارت، آفتاب و رطوبت بالا خودداری شود.
• محل انبار باید خشک، سایهدار، دارای تهویه و بدون تماس با روغن یا حلالها باشد.
۷. بررسی رینگ و وضعیت مونتاژ
• مطمئن شوید که تایر بهدرستی روی رینگ استاندارد نصب شده و فاقد لبههای زنگزده، ترکخورده یا تابدار است.
• رینگ آسیبدیده میتواند باعث نشت باد، پارگی تیوب یا جدا شدن تایر در حین کار شود.
۸. مدیریت ساعت کارکرد تایر
• برای ماشینآلاتی که بهصورت مداوم در حال کار هستند (لودر، بیل، دامپتراک)، ثبت و پیگیری ساعت کار تایر (توسط دستگاه یا دفترچه کارکرد) مهم است.
• در پایان عمر مشخص، پیش از رسیدن به سایش بحرانی باید تعویض انجام شود تا از ترکیدن یا آسیب جدی جلوگیری شود.
۹. کنترل عمق آج بهصورت دورهای
• هرچند تایرهای سنگین عمق آج زیادی دارند، اما باید بهمرور کنترل شوند.
• سایش بیش از حد در یک سمت نشانهی مشکل در شاسی، باد یا بارگذاری غیرمتعادل است.
۱۰. جابجایی و چرخبهچرخ کردن تایرها (در صورت نیاز)
• در برخی ماشینآلات که چرخها سایش نامتوازن دارند (مانند لودر یا بیل مکانیکی)، جابجایی تایر بین محورهای جلو و عقب باعث افزایش عمر مفید تایرها میشود.
• این کار باید فقط توسط افراد مجرب و با ابزار ایمن انجام شود.
هشدار مهم
• تایر صنعتی ترکیده یا آسیبدیده را هرگز پنچرگیری یا وصله نکنید مگر با تأیید کارشناس فنی.
• فشار باد بالای ۸ بار فقط باید در قفس ایمنی یا با تجهیزات خاص انجام شود.
• هرگز نزدیک تایری که مشکوک به ترکیدن است نایستید